Bij oncologie fysiotherapie is voor patiënten met kanker, of die kanker hebben gehad. In elke fase van de ziekte (acute fase, herstelfase en palliatieve fase) kan er een beroep worden gedaan op deze fysiotherapeutische zorg. Zowel om te zorgen dat de kwaliteit van leven hoog blijft, als om klachten te verminderen.

Kanker wordt, door de verbeterde overlevingskansen, nu steeds vaker gezien als chronische ziekte. Een chronische ziekte waarbij fysiotherapie veel verlichting kan bieden. De verbijzondering van oncologiefysiotherapie draagt volgens het KNGF bij aan de verbetering van zorg aan kankerpatiënten.

joany-bew

Joany Bos-Niessen

In onze praktijk is Joany Bos-Niessen werkzaam als oncologie fysiotherapeut MSc. Ze heeft de vierjarige master opleiding oncologie fysiotherapie gevolgd aan Avans plus in Breda. Deze master richt zich specifiek op de kennis van de ziekte kanker en de bewegingsproblemen ten gevolge van kanker. Joany werkt samen en heeft regelmatig contact met verwijzers, bijvoorbeeld de oncoloog, chirurg, oncologisch verpleegkundigen, case managers en andere disciplines.

In de praktijk verzorgd ze onder andere de oncologische revalidatie. Hierin krijgt de patiënt een persoonlijk trainingsprogramma om bijvoorbeeld kracht en conditie voor/tijdens/na chemotherapie op te bouwen of te behouden. Dit kan individueel of in klein groepsverband. Daarnaast kan de therapie gericht zijn op verbeteren van de mobiliteit en litteken mobilisatie na een operatie en/of bestraling. Wanneer een patiënt niet meer in staat is om naar de praktijk te komen geeft ze ook fysiotherapie aan huis.

Oncologiefysiotherapie helpt bij

Klachten waarmee u bij de oncologiefysiotherapeut terecht kunt na eventuele chirurgie, radio-, chemo- en hormoontherapie zijn:

• Vermoeidheid
  • Conditieverlies
  • Pijn
  • Littekens
  • Functiestoornissen zoals krachtsverlies en mobiliteitsstoornissen
  • Lymfetaping
  • Spanningsklachten
  • Verstoorde lichaamsbeleving

OncoNetZuyd

Jouwfysio is aangesloten bij OncoNetZuyd.  Een samenwerkingsverband van ervaren, betrokken en geregistreerde oncologiefysiotherapeuten die regelmatig samenkomen. Alle fysiotherapeuten die bij OncoNetZuyd zijn aangesloten, voldoen aan de strengste kwaliteitseisen op het gebied van oncologiefysiotherapie. Wetenschappelijk onderzoek is de basis voor alle behandelplannen, maar de wensen van de patiënten zijn het allerbelangrijkste. U kunt er bij een OncoNetZuyd fysiotherapeut dan ook van uitgaan dat u de beste zorg op maat krijgt.

Neem contact met ons op

Stuur ons een mail dan nemen we z.s.m. contact met je op

Niet Leesbaar? Verander tekst. captcha txt