Bij oncologie fysiotherapie is voor patiënten met kanker, of die kanker hebben gehad. In elke fase van de ziekte (acute fase, herstelfase en palliatieve fase) kan er een beroep worden gedaan op deze fysiotherapeutische zorg. Zowel om te zorgen dat de kwaliteit van leven hoog blijft, als om fysieke klachten te verminderen.

Kanker wordt, door de verbeterde overlevingskansen, nu steeds vaker gezien als chronische ziekte. Een chronische ziekte waarbij fysiotherapie veel verlichting kan bieden. De verbijzondering van oncologiefysiotherapie draagt volgens het KNGF bij aan de verbetering van zorg aan kankerpatiënten.

Moniek Vissers

In onze praktijk is Moniek Vissers werkzaam als oncologie fysiotherapeut MSc. Ze heeft de master opleiding Oncologie en Lymfologie gevolgd aan de Berekuyl Academy. Deze master richt zich specifiek op de kennis van de ziekte kanker en de bewegingsproblemen ten gevolge van kanker. Moniek werkt samen en heeft regelmatig contact met verwijzers, zoals de oncoloog, chirurg, oncologisch verpleegkundigen, case managers en andere disciplines.

In de praktijk verzorgt ze onder andere de oncologische revalidatie. De patiënt krijgt een persoonlijk trainingsprogramma om bijvoorbeeld kracht en conditie voor/tijdens/na chemotherapie op te bouwen of te behouden. Dit kan individueel of in klein groepsverband. Daarnaast kan de therapie gericht zijn op verbeteren van de mobiliteit en litteken mobilisatie na een operatie en/of bestraling. Als oedeemtherapeut heeft zij tevens veel ervaring met behandeling van oedeem. Moniek is aangesloten bij het Fyneon, het Fysiotherapie Netwerk Oncologie, hierdoor blijft ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied en kan zij kwalitatief hoogwaardige zorg blijven leveren. Wanneer een patiënt niet in staat is om naar de praktijk te komen geeft ze ook fysiotherapie aan huis.

Oncologiefysiotherapie helpt bij

Klachten waarmee je bij de oncologiefysiotherapeut terecht kunt na eventuele chirurgie, radio-, chemo- en hormoontherapie zijn:

• Vermoeidheid
  • Conditieverlies
  • Pijn
  • Littekens
  • Functiestoornissen zoals krachtsverlies en mobiliteitsstoornissen
  • Lymfetaping
  • Oedeem